Halboffene Quellen, 2021
Shown in the exhibition nearly instant, nearly raw
with Sebastian Dannenberg & Hendrik Lörper,
curated by Nadine Grünewald.
Kunstverein Schwerin.
[...] Jáno Möckel pursues a conceptual approach, for which disparate articles of the found range of goods are not even moved away from the DIY store, but are arranged into temporary sculptures in quick interventions still on site. Aisles and niches of the hardware store are transformed into an interim gallery, regular hardware store customers into unsuspecting exhibition visitors. The commodity aesthetics of the products, which are only borrowed for a moment – in their original packaging and with price labels recognizable
as assortment articles – remain intentionally conspicuous. Only for the brief moment of an artistic rearrangement are they staged as a work of art, beyond the mere promise of
their utility value, only to be returned again, almost imperceptibly, to the economic cycle.
– excerpt from the exhitbition text
[...] Jáno Möckel verfolgt einen konzeptuellen Ansatz, für den disparate Artikel des vorgefundenen Warenangebotes erst gar nicht vom Baumarkt wegbewegt, sondern in schnellen Interventionen noch vor Ort zu temporären Skulpturen arrangiert werden. Gänge und Nischen des Baumarktes werden zur Interimsgalerie umfunktioniert, reguläre Baumarktkunden zu ahnungslosen Ausstellungsbesuchern. Die Warenästhetik der lediglich für einen Moment entliehenen Produkte – in ihrer Originalverpackung und mit Preisetiketten als Sortiments-Artikel erkennbar – bleibt gewollt augenfällig. Nur für den kurzen Moment einer künstlerischen Neuordung werden sie, über das reine Versprechen ihres Gebrauchswertes hinaus, als Kunstwerk inszeniert, um dann erneut, fast unmerklich, wieder in den ökonomischen Kreislauf zurückgeführt zu werden.
– Auszug aus dem Ausstellungstext